Página de Estudos das Fontes Pesquisadas

  • Fontes Clarianas
  • Formas de Vida para as Clarissas
  • Regra de Urbano IV

TEXTO ORIGINAL

Regra de Urbano IV - Prólogo

1 Beata Clara virtute clarens, et nomine gratiae Divinae inspiratione praeventa, et almi Christi Confessoris Beati Francisci exemplis laudabilibus informata, ac salutaribus instituta doctrinis, ut se mundam Domino conservaret Mundi hujus contemptis opibus operibusque vitatis, religiose vivere sapienter elegit; et habitu sacrae Religionis assumpto arctam viam mandatorum Domini, quae gradientes in ipsa ducit ad vitam, dilatato corde cucurrit; 
2 hanc petram Christus lapidem esse voluit in vestri Ordinis structura primarium. In ipsa evidenter ostendit, quod in hujus structura sibi complacuit; eam siquidem Sanctitatis erexit in titulum, ut quae munditia vitae claruit, celebritate clareret; ac eumdem vestrum Ordinem, qui sanctum, et laudabile sumpsit in ejus persona principium; ipsius quasi constituentis sic sapienter approbatae patronae merita venerabilem, venerandumque probarent. 
3 In hoc autem Ordine vos, et alias ipsum profitentes, sub nominationum varietate interdum Sorores, quandoque Dominas, plerumque Moniales, nonnumquam Pauperes inclusas Ordinis Sancti Damiani contigit hactenus nominari; vobisque sub horum, et aliorum diversitate nominum, diversa Privilegia, Indulgentiae, ac Litterae a Sede Apostolica sunt concessa; et tam a fel. record. Gregorio Papa praedecessore nostro tunc Ostien. Episcopo, et vestri Ordinis curam gerente, quam ab aliis variae datae sunt Regulae et Formae vivendi, quarum observantiis se vestrum aliquae solemniter obligavere. 
4 Propter quod, dilectae in Domino filiae, fuit Nobis humiliter supplicatum ut eumdem vestrum Ordinem curaremus certi nominis titulo insignire; vosque ab hujus observantiarum diversitatibus et votis super eis emissis misericorditer absolventes, certam vobis vivendi formam ad tollendum omnem de vestris conscientiis scrupulum largiremur. 
5 Nos itaque decens arbitrantes, et congruum, ut idem Ordo vester, qui, ut praemittitur, in Beata Clara felicia suae instititionis sumpsit auspicia; cujusque (ut firmiter credimus) apud Deum meritis et intercessione protegitur, et apud homines laudibus attollitur et favoribus ampliatur, ejus insigniatur et nomine; ipsum de Fratrum nostrorum consilio de coetero decrevimus Ordinem Sanctae Clarae uniformiter nominandum; statuentes, quod immunitates, libertates, privilegia, indulgentiae ac litterae quaecumque vobis seu eidem Ordini a praefata Sede sub quacumque nominatione concessa id robur obtineant firmitatis; et ita per omnia ipsis uti possitis ac si a principio hujus nominis titulo, ac sub hac nominatione fuissent. 
6 Ut autem bene et jucunde habitetis in unum; nec sub praedictarum observantiarum disserentia a modo vivendi videamini disserentes sed ambuletis in Domo Domini cum consensu; Nos, inspectis omnibus Regulis praedictis et Formis; ac specialiter illam, quam praefatus praedecessor tunc Ostiensis Episcopus vobis dedisse cognoscitur, diligentius attendentes Regulam, sive Formam vivendi praesentibus annotatam vobis, et iis, quae vobis successerint, de eorumdem Fratrum consilio praesentium tenore concedimus et etiam confirmamus in sìngulis monasteriis vestri Ordinis perpetuis temporibus observandam; illas ex vobis, quae ipsam Regulam, sive Formam per Nos vobis concessam, et confirmatam professae fuerint, ab omnibus aliis Regulis, formis et votis praemissis de Apostolicae potestatis plenitudine absolventes. Quae Regula talis est: 
In Nomine Domini incipit Regula Sororurn Sanctae Clarae.

TEXTO TRADUZIDO

Regra de Urbano IV - Prólogo

1 A Bem-aventurada Clara, que clareia pela virtude e pelo nome, preparada pela inspiração da graça divina, ilustrada pelos exemplos louváveis do bem-aventurado Francisco, confessor de Cristo e formada por ensinamentos salutares, para conservar-se pura para o Senhor, desprezando as riquezas e evitando as obras deste mundo, preferiu viver sabiamente e, tomando o hábito da sagrada religião, correu de coração aberto pelo caminho estreito dos mandamentos do Senhor que conduz à vida os que nele se adiantam. 
2 Quis Cristo que fosse essa a primeira pedra na construção do edifício de vossa Ordem. Nela manifestou com clareza o que lhe agradou em sua edificação. Pois a ergueu como uma manifestação de santidade, para que, aquela que tinha sido clara pela pureza de vida clareasse também pela celebridade, e para que vossa Ordem, que em sua pessoa começou santa e louvavelmente, comprovasse que é venerável e veneranda pelos méritos desta fundadora, sabiamente reconhecida como padroeira. 
3 Mas aconteceu, nesta Ordem, que vós e outras que a professaram vos destes uma variedade de nomes: às vezes Senhoras, mais freqüentemente Monjas, alguma vez Pobres Inclusas da Ordem de São Damião. E a vós, nessa variedade de nomes, foram concedidos pela Sé Apostólica privilégios, indulgências e cartas; e tanto pelo Papa Gregório, de feliz memória, nosso predecessor, então bispo de Óstia e encarregado de cuidar de vossa Ordem, quanto por outros foram dadas diversas Regras e Formas de Vida, a cujas observâncias algumas de vós se obrigaram solenemente. 
4 Por isso, diletas filhas no Senhor, foi-nos suplicado com humildade que cuidássemos de vos dar um nome certo e, libertando-vos das diversidades de observâncias e votos, concedêssemos uma forma determinada de viver, para livrar vossas consciências de qualquer tipo de escrúpulo. 
5 Nós, portanto, julgando decente e conveniente que vossa Ordem que, como vimos, teve na Bem-aventurada Clara os felizes auspícios de sua fundação e é protegida diante de Deus por seus méritos e intercessão, louvada entre as pessoas e engrandecida por seus favores, seja insigne também por seu nome. Por isso, seguindo o conselho de nossos irmãos, decretamos que daqui em diante, como acreditamos firmemente, seja chamada uniformemente de Ordem de Santa Clara, determinando que as imunidades, liberdades, privilégios, indulgências e todas as cartas que a vós ou à mesma Ordem foram concedidas pela referida Sé Apostólica, qualquer que seja o nome com que tenham sido concedidos, tenham a força da mesma firmeza e assim as possais usar em tudo, como se tivessem sido dados desde o começo sob esse título e esse nome. 
6 E para que vivais no bem e na alegria da mútua união e não pareçais estranhas umas às outras por causa das diferentes observâncias, e caminheis em mútuo entendimento na Casa do Senhor, tendo em conta as regras anteriores e formas de vida e considerando de maneira especial a que vos deu o nosso predecessor, então Bispo de Óstia, com o conselho dos nossos irmãos, pelo teor da presente carta, concedemos a vós e às que vos sucederem e confirmamos a Regra e Forma de Vida inserta nesta carta e ordenamos que seja observada perpetuamente em cada um dos mosteiros da vossa Ordem. E, com a plenitude da autoridade apostólica, dispensamos de todas as outras regras, formas e votos antes emitidos as que professarem esta Regra por nós concedida e confirmada. A Regra é esta:
No nome do Senhor, começa a Regra das Irmãs de Santa Clara